Kuinka hyvä on verkkosivustosi?

Läppäri

Enää ei riitä, että hankit jonkinlaiset kotisivut yrityksellesi. Käytännössä kaikilla yrityksillä on jonkinlaiset verkkosivut ja ehkä myös verkkokauppa, joten mahdollisuus tilata tuotteita ja palveluita verkossa ei vielä saa sinun yritystäsi erottumaan kilpailijoistaan. Jos mielit saada lisää asiakkaita ja pitää vanhat, tulee sinulla olla mahdollisimman hyvät verkkosivut, mitkä houkuttelevat kävijöitä. Kotisivuilla voi vaikka pitää blogia, missä kertoo yrityksen ajankohtaisista uutisista. Kampaamo voi julkaista artikkeleita muodikkaista kampauksista, hiusten ja päänahan hoidosta sekä esimerkiksi terveellisestä ruokavaliosta. Ilmainen ja kävijöiden tarpeita sekä mielenkiinnon kohteita silmällä pitäen laadittu sisältö houkuttelee ja koukuttaa.

Sisältöön panostaminen auttaa potentiaalisia asiakkaita löytämään yrityksen kotisivut kymmenien tai satojen kaltaistensa joukosta. Tapoja, joilla verkkosivujen Google-näkyvyyttä parannetaan, kutsutaan hakukoneoptimoinniksi. On myös muita hakukoneita kuin Google, siksi hyvä hakukoneoptimoija ottaa myös ne huomioon verkkosivuja laatiessaan tai päivittäessään. Hakukoneoptimoinnin voi hankkia ostopalveluna, jos ei halua käyttää aikaansa alaan perehtymiseen ja lukemattomia työntunteja vaativaan harjoitteluun.

Hyvin hakukoneoptimoitu verkkosivusto on hyvä verkkosivusto. Se löytyy Google- tai esimerkiksi Bing-hauissa (mieluiten jo ensimmäisten kolmen hakutuloksen joukosta), se houkuttelee paljon liikennettä, ja sen sisältö sekä ulkonäkö saavat asiakkaan tekemään ostopäätöksen. Monet erilaiset verkkosivustot voivat olla hyviä, jos ne saavat paljon liikennettä ja lisäävät yrityksen myyntiä. Osakokonaisuuksien hyvyyttä voidaan arvioida erilaisilla testeillä, kuten mobiiliystävällisyystestillä tai sivuston latausnopeustestillä.

Hyvä verkkosivusto toimii myös kännykällä

Nettiä käytetään aina vain enemmän mobiililaitteilla, eli älypuhelimella tai tabletilla. Jotta kävijä ei painaisi heti takaisin-painiketta, tulee yrityksen verkkosivujen näyttää hyvältä ja toimia sujuvasti myös mobiilissa. Myös latausnopeus on tärkeää – kukaan ei tänä päivänä jaksa odottaa sivuston latautumista sekuntitolkulla.

Verkkosivuston käyttäminen mobiilissa tulisi pitää verkkosivujen suunnittelun kivijalkana koko prosessin ajan, tuleehan valtaosa käyttäjistä juuri verkkosivujen mobiiliversioon. Googlekin tietää, että nettiä halutaan käyttää jo nyt ennemmin mobiilissa kuin pöytäkoneilla, ja että tämän kehityksen uskotaan vain jatkuvan. Kukaan ei tarkkaan tiedä, miten Googlen algoritmit toimivat, ja mitä asioita Google milloinkin painottaa, kun se lajittelee hakutuloksiaan.

Se kuitenkin tiedetään, että Google ilmoitti jo noin 4 vuotta sitten muuttavansa algoritmejaan niin, että vastaisuudessa suositaan ensisijaisesti mobiilioptimoituja verkkosivuja. Jos verkkosivusi eivät toimi mobiilissa, olet alilyöntiasemassa kilpailijoihisi nähden. Googlella on oma mobiilitestinsä, minkä avulla voit käydä tarkastamassa, täyttävätkö verkkosivusi Googlen kriteerit.

Sivustolla on 2 sekuntia aikaa latautua

Meistä on tullut kiireisiä, tai ainakin kärsimättömiä. Tutkimusten mukaan annamme sivustolle latautumisaikaa noin 2 sekuntia. Käyttäjä tekee alle kolmessa sekunnissa päätöksensä siitä, jääkö hän sivustolle, vai jatkaako hän matkaansa. Jos sivusto latautuu kokonaiset kolme sekuntia, saattaa käyttäjä luopua toivosta ja siirtyä seuraavalle verkkosivustolle. Jos sivusto latautuu yli kolme sekuntia, on kävijän menettäminen vielä todennäköisempää.

Jos verkkosivustolla on paljon feedejä, videoita, animaatioita ja muuta jännää, saattaa visuaalisuus kostautua hitaalla latautumisella, mikä syö kävijöitä. Googlen tiedetään suosivan sivustoja, joilla on paljon liikennettä, ja mitkä latautuvat nopeasti, joten kannattaa panostaa parhaan mahdollisen latausnopeuden saavuttamiseen. 

Google tykkää YouTube-sisällöstä – muista myös saavutettavuus

Kiireinen kävijä ei ehkä jaksa jäädä lukemaan pitkää blogiartikkelia – tai jos lukeekin, jää siitä keskimäärin vain 20 % mieleen. Video on helppo laittaa pyörimään taustalla, vaikkapa kotitöitä tehdessä. Videosisältö (esimerkiksi vlogit) ovatkin todella suosittuja. Videon avulla voidaan myös mainostaa tuotteita ja palveluita mieleen jäävällä tavalla – onhan 90 % aivojen käsittelemästä informaatiosta visuaalista, ja ihmiset muistavat keskimäärin 80 % siitä, mitä he ovat nähneet.

Google on alkanut suosia sivustoja, jotka sisältävät videoita, ja mieluiten juuri YouTuben kautta sivulle upotettuja videoita – omistaahan Google YouTuben.

Suomenkielisissäkin videoissa olisi hyvä olla tekstitys. Saavutettavuusdirektiivi tuli voimaan syyskuussa 2019, joten kaikkien uusien julkisten hallinnon sivustojen tulee jo nyt olla saavutettavia erilaisten kuulo- tai esimerkiksi näkövammaisten käyttämien teknisten apuvälineiden avulla. Nyt ollaan päivittämässä vanhoja sivustoja saavutettavuusdirektiivin mukaisiksi. Myös muiden toimijoiden kannattaa ottaa huomioon se väestönosa, jolla on tavalla tai toisella vaikeuksia ymmärtää tavallisten verkkosivujen sisältöä. 

Puheohjaus, chatit ja palvelurobotit tulevat vain lisääntymään. Ehkä jo vuoden 2020 lopussa ne kuuluvat erottamattomana osana hyvän verkkosivuston määritelmään. 

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter

Lue lisää

Laskin
Internet

Kuinka aloittavan pienyrittäjän kirjanpito hoidetaan?

Kuinka aloittavan pienyrittäjän kirjanpito hoidetaan? Kirjanpidon hoitaminen on vain harvan pienyrittäjän mielestä kivaa hommaa. Isommissa yrityksissä kirjanpito viekin jo niin paljon aikaa, että yrittäjä tuskin

Internet

Mikä on VPN?

VPN tulee englanninkielen sanoista Virtual Private Network ja tarkoittaa suomenkielellä virtuaalista erillisverkkoa. Se on verkkoteknologia, joka luo suojatun verkkoyhteyden julkisen verkon tai yksityisen palveluntarjoajan omistaman